ABOUT BENGT EDMAN THE FIRST BRUTALIST

I spent two years together with BENGT EDMAN when weronica Ronnefalk and I had our publisher Eriksson &Ronnefalk Förlag in Gamla Stan in Stockholm. The office was a collection plater for literature debate film art 

Some thoughts about a strong wayward architect that I think we lack in sweden today as most offices are commercially oriented

It happened then and it still happens today Codes in our tradition and surroundings did not match what Bengt Edman created It was absolutely no red cottage this time. It was something new and different.

Local traditions and roots were under threat. No one felt comfortable with this wayward idiom.
A popular opinion had been formed and the municipal officials have spoken out 
The Swedish architectural climate as a whole is even grey and the question is whether it is not a kind of kutur hostility. Partly a top-down cultural policy that won't let artists set the limits.


The book Bengt Edman Complete works for sale at Konstig





Jag tillbringade två år tillsammans med BENGT EDMAN då jag och Weronica Ronnefalk  hade vårt förlag Eriksson & Ronnefalk Förlag i Gamla Stan i Stockholm. Kontoret var en samlingsplatrs för litteratur debatt film konst 
Några tankar om en starkt egensinnig arkitekt som jag tycker vi saknar i sverige idag då de flesta kontor är kommersiellt inriktade

Det hände då och det händer än idag Koder i vår tradition och omgivning stämde ej överens med vad Bengt Edman skapade Det var absolut ingen röd stuga den här gången. Det var något nytt och annorlunda
Lokala traditioner och rötter var hotade.Ingen kände sig bekväm med detta egensinniga formspråk.
Det hade bildats en folkoponion och kommunagubbarna har sagt sitt Det svenska arkitekturklimatet i stort är jämngrått och frågan ärom det inte är en slags kuturfientlighet.Delvis en ovanifrån styrd kulturpolitik som inte låter konstnärerna sätta gränserna.

Late Modernism som börjar sprida sig än så länge som ideer på Slussen och Stadsbiblioteket ? Varför ska allt som byggs vara jämngrått bland svenka arkitekter när man samtidigt idag haussar internationellt egensinniga yrkesmän. De egensinniga internationella har pipelinen fulla av jobb de då åker från världsdel till världsdel Hur kommer det säg att svenskar accepterar dessa Får vi inte vara duktiga själva eller blir man inte profet i sitt eget land Detta sprider en osund konkurrens och rädsla bland de svenska arkitekterna som fortsätter snegla ängsligt på grannen. Eller i tidskrifterBlåbärsgänget. Tills slut vågar ingen sticka ut- vi måste orka och envist hävda vår ståndpunkt Men då måste vi också anses producera ngt värt att bevara. Uppmuntra konstnärlig frihet och att ha kunskap och viljan att skapa Body and Form, Vi är fria att höja taket. Kropp och form i vårt undermedvetna, minnet och historien kan förändras Vad kommer sen då ?

Ska sist bli först som så många gånger i historien. Sverige och bla svenska unga arkitekter tar en ledande del inom utvecklingen i den globaliserade världen
Jag vill hävda att dessa duktiga arkitekter finns i Sverige men de behandlas på samma sätt som Bengt Edman. 

De med konstnärliga anlag drar sig undan med krökta ryggar får kämpa för att överleva ekonomiskt medans mer industriellt projekterande arkitekter vinner mark på hejade av effektiviseringstankar Lean bl a
Informationsflödet inom design är mycket hög i Sverige och den vanligaste önskan är just att det svenska byggandet skulle bli mer spännande vackrare att vila ögat på.

Jag har lärt mig mycket av Bengt Edmans egensinne !







Comments

Popular Posts